Opakowania towarów na półkach sklepowych powinny przyciągać uwagę konsumenta w czasie krótszym niż 3 sekundy. Projektowanie opakowań to coś więcej niż jedynie ich wygląd. Gdy już uda się przyciągnąć uwagę, projekt wizualny musi jeszcze przekazać właściwe informacje we uzasadniony sposób.
Opakowanie a marketing
Projektowanie opakowań i etykiet jeszcze przenigdy nie było tak ważne. Na półkach sklepowych bardzo dobrze zaprojektowane, kreatywne opakowanie może mieć kluczowe znaczenie, gdy kupujący wybiera jeden produkt lub linię produktów spośród innych (zobacz również: projektowanie graficzne). Z wielu badań wynika, że decyzja ta ma głównie podłoże emocjonalne. Oczywiście na prawdę ładny, atrakcyjny projekt wizualny nie wystarczy, jeśli za produktami nie stoi dopasowana, akceptowalna jakość. Przyszłościowe marki są demonstrowane na półkach sklepowych i w sklepach internetowych za pomocą bardzo efektownego, dopracowanego i przejrzystego projektu graficznego. W takich okolicznościach opakowanie wprost demonstruje i komunikuje klientom poziom jakości marki. Profesjonalne opakowania mogą budować społeczność fanów i komunikować się z nimi. Jest to 1szy krok na drodze do budowania marki. Opakowanie produktu jest nie tylko narzędziem komunikacji i marketingu, niemniej jednak również narzędziem logistycznym, dlatego ważne jest, aby było wytrzymałe, odporne na warunki transportu, dostarczało informacji o składnikach produktu, spełniało wymogi prawne dotyczące etykietowania oraz zawierało instrukcje użytkowania, przechowywania i obchodzenia się z produktem.
Jak wygląda projektowanie opakowań?
Podczas projektu koncepcyjnego planujemy, jak opakowanie powinno wyglądać na danym materiale opakowaniowym, gdzie umieścić poszczególne bloki (nazwa produktu, treść, elementy graficzne), a także opracowujemy koncepcję graficzną opakowania. Podczas prac projektowych wytwarzamy styl, rozwiązania typograficzne i atmosferę opakowania produktu. Jeśli asortyment produktów jest dostępny w wielu formatach (np. asortyment obejmuje zarówno torbę, jak i wiadro), wymagany jest projekt mutacji formatu, który przeprojektowuje tę samą koncepcję dla różnych formatów. Jest to niezbędne, ponieważ różnorakie formaty opakowań produktów mogą posiadać bardzo różnorakie proporcje i właściwości, dlatego koncepcja musi być dostosowana do w zasadzie każdego z nich osobno (sprawdź również: sprawdź więcej informacji o materiałach reklamowych). Jeżeli już asortyment produktów jest dostępny wyłącznie w jednym schemacie, ten szczegół jest uwzględniany w koncepcji. Opakowania o tym samym formacie, ale o różnej pojemności są traktowane jako jeden format (np. worki o tej samej konstrukcji i różnej wadze). Realizacja polega na przełożeniu idei graficznej zawartej w koncepcji na opakowanie konkretnego produktu, już z konkretną nazwą, tekstami, dokładnymi wymiarami, przygotowaniem do druku. Finalizacja druku wymaga utworzenia wykroju drukarskiego, który jest dostarczany przez klienta. Oczekiwania prawne i informacje dotyczące opakowania (elementy obowiązkowe, rozmiary fontów itp.) są dostarczane i moderowane przez klienta.
Sprawdź: www.iveno.pl/kalendarz-ksiazkowy-tygodniowy-a5-wieczny