Opakowania produktów na półkach sklepowych powinny przyciągać uwagę konsumenta w czasie krótszym niż 3 sekundy. Projektowanie opakowań to coś więcej niż wyłącznie ich wygląd. Gdy już uda się przyciągnąć uwagę, projekt wizualny musi jeszcze przekazać prawidłowe informacje we uzasadniony sposób.
Opakowanie a marketing
Projektowanie opakowań i etykiet jeszcze przenigdy nie było tak ważne. Na półkach sklepowych świetnie zaprojektowane, kreatywne opakowanie może mieć kluczowe znaczenie, gdy kupujący wybiera jeden produkt lub linię produktów spośród innych (polecana strona: projekt graficzny). Z wielu badań wynika, że decyzja ta ma głównie podłoże emocjonalne. Oczywiście przepiękny, atrakcyjny schemat graficzny nie wystarczy, jeżeli już za produktami nie stoi dobrze dopasowana, akceptowalna jakość. Nowoczesne marki są prezentowane na półkach sklepowych i w sklepach internetowych za pomocą bardzo efektownego, dopracowanego i przejrzystego projektu graficznego. W takich wypadkach opakowanie wprost demonstruje i komunikuje klientom poziom jakości marki. Profesjonalne opakowania mogą budować społeczność fanów i komunikować się z nimi. Jest to 1-wszy krok na drodze do budowania marki. Opakowanie produktu jest nie tylko narzędziem komunikacji i marketingu, ale również narzędziem logistycznym, dlatego ważne jest, by było trwałe, odporne na warunki transportu, dostarczało informacji o składnikach produktu, spełniało wymogi prawne dotyczące etykietowania oraz zawierało instrukcje użytkowania, przechowywania i obchodzenia się z produktem.
Jak wygląda projektowanie opakowań?
Podczas projektu koncepcyjnego planujemy, jak opakowanie powinno wyglądać na danym materiale opakowaniowym, gdzie umieścić poszczególne bloki (nazwa produktu, tekst, elementy graficzne), oraz realizujemy koncepcję graficzną opakowania. W trakcie prac projektowych projektujemy styl, rozwiązania typograficzne i atmosferę opakowania produktu. Jeżeli już asortyment produktów jest dostępny w wielu formatach (np. asortyment obejmuje zarówno torbę, jak i wiadro), wymagany jest projekt mutacji formatu, który przeprojektowuje tę samą koncepcję dla różnych formatów. Jest to konieczne, ponieważ różnorakie formaty opakowań towarów mogą mieć bardzo różne proporcje i właściwości, dlatego koncepcja musi być dostosowana do każdego z nich osobno (zobacz: zobacz jeśli chcesz wiedzieć znacznie więcej o agencji reklamowej i materiałach reklamowych). O ile asortyment towarów jest dostępny tylko w jednym schemacie, ten szczegół jest uwzględniany w koncepcji. Opakowania o tym samym schemacie, ale o różnej pojemności są traktowane jako jeden format (np. worki o tej samej konstrukcji i różnej wadze). Realizacja polega na przełożeniu idei graficznej zawartej w koncepcji na opakowanie konkretnego produktu, już z konkretną nazwą, tekstami, dokładnymi wymiarami, przygotowaniem do druku. Finalizacja druku wymaga utworzenia wykroju drukarskiego, który jest dostarczany przez klienta. Oczekiwania prawne i informacje dotyczące opakowania (elementy obowiązkowe, rozmiary fontów i tym podobne.) są dostarczane i weryfikowane przez klienta.
Zobacz również: www.aldokalendarze.pl/kalendarze-ksiazkowe-indywidualne